Links vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van een effectieve SEO strategie. Het internet IS links.
Links zijn nodig voor crawlers, voor het krijgen van meer verkeer naar je pagina’s en voor het laten stijgen van de relevantie en autoriteit van je pagina’s. Links bouwen als je geen SEO bent is onverstandig. Creativiteit en voorzichtigheid zijn nodig, met een flinke dosis kennis.
De ene link is de andere niet
Oude linkspam tactieken werken niet meer. Een veelgebruikte tactiek op basis van de DA/DR, (een metriek die niet door zoekmachines is bedacht), is nutteloos en ook gastblogs op content farms plaatsen of aanbieden aan PBNs is een waardeloze tactiek. De waarde van dit soort links is nihil gemaakt en kan zelfs schade doen aan de kwaliteit van je linkprofiel. Toch worden ze nog veel verkocht door louche linkbuilders.
Trap hier niet in. Voor je het weet moet je gebruik maken van een penalty herstel service om je zoekresultaten weer normaal zichtbaar te maken.
Waarde van links moeten manueel worden beoordeeld
Voor de waardebepaling van een site of landingspagina moet er manueel worden beoordeeld of de sites en pagina’s met alle bijbehorende links en de aangeboden linkmogelijkheden aan de kwaliteitseisen voldoen. Onderscheid tussen follow/nofollow hoeft niet meer te worden gemaakt. Beide zijn nuttig in een gezond linkprofiel. Je hebt echter goede contacten en genoeg tijd nodig om de outreach strategie uit te voeren.
Alleen een goed doordachte strategie met verantwoorde tactieken zal nog links opleveren die nuttig zijn. Links die hoog-relevant zijn aan de zoekopdrachten waar jij graag op scoort en die op de juiste manier, in de juiste omgeving zijn gebouwd.