Als je zonder content marketing strategie werkt, of je hebt de ’topical range’ te smal gesteld, dan ga je uiteindelijk tegen het probleem aanlopen dat je geen onderwerpen meer weet waar je interessante artikels over kunt schrijven. Hier zijn 10 tips die je helpen om door te gaan met content marketing, zonder de kwaliteit van je publicaties te verlagen.
- Hergebruik bestaande content:
- Maak van een blogpost een video of podcast, door jezelf of iemand anders te laten opnemen, terwijl je de post voorleest of de belangrijkste punten samenvat. Je kunt de video vervolgens uploaden naar YouTube of een ander videoplatform, of een podcast-aflevering maken om te delen op platforms als Spotify of Apple Podcasts. Het is zelfs mogelijk om kunstmatig een stem te genereren op basis van een tekst en deze vervolgens te ‘finetunen’, zodat de stem natuurlijk klinkt.
- Maak een diavoorstelling of infographic die de informatie in een blogpost visualiseert. Je kunt hiervoor tools als Canva of Piktochart gebruiken.
- Kom terug op eerder gepubliceerde informatie en geeft aandacht aan nieuwe ontwikkelingen. Je kunt de oorspronkelijke informatie als uitgangspunt gebruiken en vervolgens nieuwe informatie of inzichten toevoegen.
- Samenwerken met anderen:
- Zoek contact met andere bedrijven en experts en stel voor om samen iets te creëren, zoals een blogpost of een podcast-aflevering. Samenwerken met anderen kan helpen om nieuwe perspectieven en ideeën te brengen naar je content, en helpt je om een breder publiek te bereiken.
- Nodig gastschrijvers en experts uit om content aan te leveren aan je website. Dit kan helpen om nieuwe stemmen en expertise aan je website toe te voegen. Zorg wel dat alle informatie over de auteur eerlijk in het auteursveld staat en dat de publicaties daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn.
- Overweeg om een webinar of virtueel event te organiseren met anderen en promoot dit op je website en op andere kanalen. Webinars en events zijn een goede manier zijn om contact te maken met je publiek en waarde te bieden.
- Gebruik feedback van klanten:
- Vraag je klanten om hun input over wat ze op je website zouden willen zien. Je kunt hun feedback gebruiken om nieuwe ideeën te krijgen en ervoor te zorgen dat de content relevant en waardevol is voor je doelgroep.
- Overweeg om een enquête te maken om feedback te verzamelen. Je kunt hiervoor tools als Google Forms of SurveyMonkey gebruiken.
- Gebruik social media of e-mailnieuwsbrieven om mensen om ideeën te vragen. Je kunt ook hashtags of social media-vermeldingen gebruiken om ideeën te verzamelen.
- Maak gebruik van trends en cultuur:
- Blijf op de hoogte van trends en gebeurtenissen, en overweeg om content te creëren die deze onderwerpen behandelt. Dit helpt een breed publiek aan te trekken.
- Maak dingen die op social media populair zijn, zoals memes of TikTok-videos. Dit helpt je social meda account en je merk populair te maken, zodat je content kunt delen en verspreiden.
- Slimme hashtags zorgen dat je content wordt ontdekt door mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp, maar ze zorgen ook dat je overzicht kunt houden over welke dingen je wanneer aan het verspreiden bent.
- Gebruik Q&A’s en gidsen:
- Als je content maakt waarmee waarbij je (veelvoorkomende) vragen beantwoordt, dan kun je via social media, nieuwsbrieven, of via klantenservice-kanalen aan vragen komen die je kunt stellen. Je kunt hier ook specifieke tools en Google (Also Asked) voor gebruiken.
- Maak gidsen om je doelgroep te helpen bij het gebruik van je producten of diensten.
- Gebruik video’s of afbeeldingen om je vraag-en-antwoord content en je gidsen visueel te maken, zodat ze makkelijker te volgen zijn voor je publiek.
- Gebruik data:
- Verzamel data over je sector of doelgroep en gebruik dit om interessante statistieken of feiten te delen in je content.
- Gebruik tools als Google Analytics om te zien welke pagina’s of onderwerpen het populairst zijn op je website en gebruik de informatie om nieuwe content-ideeën te krijgen.
- Zoek naar onderzoeken die relevant zijn voor je industrie en gebruik de resultaten ervan om nieuwe content te maken.
- Gebruik je persoonlijke expertise:
- Als je een expert bent in een bepaald gebied, overweeg dan om “expert-view”-content te maken waarbij je je kennis deelt met je publiek.
- Gebruik je kennis en ervaring om waardevolle inzichten te bieden aan je doelgroep.
- Vertel persoonlijke verhalen of anekdotes die gerelateerd zijn aan je bedrijf of sector.
- Help problemen van je doelgroep op te lossen:
- Zoek naar problemen die voorkomen binnen je doelgroep, en creëer content die hierop antwoord geeft of oplossingen biedt.
- Maak gebruik van social media, e-mailnieuwsbrieven, online reviews van jezelf en van concurrenten, of klantenservice-kanalen om problemen van klanten te verzamelen en hierop te reageren met content.
- Overweeg om een vragenuurtje te organiseren waarbij je rechtstreeks interactie hebt met je publiek.
- Gebruik SEO:
- Gebruik SEO-tools om te zien welke zoektermen populair zijn en gebruik deze woorden om ideeën voor content te genereren.
- Probeer long-tail zoekwoorden te gebruiken in je content, aangezien deze minder concurrerend zijn en toch relevant.
- Overweeg om een ‘local SEO’-strategie te gebruiken. Dit helpt je bedrijf op te opvallen bij mensen die in de buurt naar producten of diensten zoeken die je aanbiedt.
- Gebruik visuals:
- Afbeeldingen, video’s en andere visuele elementen maken je content aantrekkelijker en makkelijker te consumeren.
- Overweeg om memes of GIF’s te gebruiken om je content te verlevendigen of om impactvoleen punt te maken.
- Gebruik tools zoals Canva of Piktochart om infographics te maken die complexe informatie visueel weergeven.
Onthoud dat het belangrijk is om regelmatig nieuwe content te publiceren om je website actueel en relevant te houden voor je publiek. Vergeet niet om je gemaakte content ook te promoten door te adverteren en het te verspreiden in berichten op social media en platformen als Reddit. Als je het moeilijk vindt om nieuwe ideeën te bedenken, neem dan contact met mij op.