Een van de grootste internettrends die in Japan uitgroeide tot een miljardenindustrie en die de marketingindustrie stormenderhand overneemt, zijn virtuele influencers.
Virtuele “A.I.” influencers kunnen miljoenen volgers creëren op platforms als Instagram en YouTube. Ze variëren van realistische CGI-persoonlijkheden tot poppy stripfiguren.
Virtuele vloggers worden letterlijk overal gepromoot: YouTube, TV, billboards, concerten, radio, kleding, posters, speelgoed, mailings, websites, afbeeldingen zoeken, kanalen voor klantenondersteuning…

Kizuna Ai is bijvoorbeeld een virtuele YouTuber die video’s uploadt zoals menselijke vloggers dat doen. Ze is nu een woordvoerster van de Japan National Tourism Organization.
Het zijn betrouwbare influencers. Omdat jij bepaalt wat ze zeggen en doen, zullen ze geen boze exxen, drugsproblemen, mentale problemen, of creator-on-creator-drama hebben.
YouTube heeft kanalen die zich toeleggen op het vertalen van video’s gemaakt door populaire Japanse VTubers. YouTube maakte ze vroeger automatisch belachelijk voor het tonen van dubbele inhoud, maar herstelde de kanalen, omdat ze onder Fair Use vallen voor het toevoegen van waarde voor westerse fans.