Als het goed gaat hoef je niet stil te staan bij wat je niet goed doet. Is er een economische onzekere tijd, dan ontkom je er echter niet aan om daar goed over na te denken en effectiever te communiceren over de waarde van SEO-werk. Want in crisistijd hebben ondernemers aandacht voor 1 ding: ROI.
Ondernemers geven nu even niet om geneuzel over technologie
Eigenaren van grote bedrijven hebben technische mensen in dienst, om over zaken als algoritmes en tactieken na te denken. Daar hebben ze zelf geen zin in en geen tijd voor. In tijden van economische crisis, ligt de prioriteit bij hen nog minder bij SEO.
Eigenaren van wat minder grote bedrijven, voelen zich ook nog eens enorm emotioneel betrokken bij hun onderneming. Om de spanning zoveel mogelijk weg te nemen, is het verstandig om informatie rondom SEO zo concreet mogelijk te communiceren.
Dat is tegennatuurlijk voor een SEO, want je weet dat je voor je SEO succes ook afhankelijk bent van wat andere bedrijven doen. Maar in crisistijd mis je gewoonweg de luxe, om het niet over ROI en KPI’s te hebben.
“It does not depend” als er een economische crisis is
SEO-diensten leveren draait om het onderhouden van een vertrouwensrelatie. Wat wil zeggen dat er een wederzijds vertrouwen moet zijn en dat eventuele risico’s evenredig moeten worden verdeeld over alle partijen. Dat is geen nieuw concept in de zakenwereld en een ondernemer weet dondersgoed hoe er met een dergelijke zakenrelatie om moet worden gegaan.
Voor in-house teams gaat het principe van het aangaan van een vertrouwensrelatie in feite ook op. Het besef moet er zijn bij een manager of directeur, dat er met betrekking tot SEO enige ruimte moet zijn voor creatieve gedachtewisseling en voor het maken van voorspellingen in het moment. Er is niets mis met het luchtig houden van wat je tegen elkaar zegt.
Hoewel je natuurlijk niet moedwillig moet misleiden, is het nou ook weer niet nodig om elk detail en iedere voorspelling 100% correct in het moment te communiceren. Door een mening te geven in het moment en voorspellingen te maken, communiceer je tenminste iets van informatie, waarmee de ontvanger zich een beeld kan vormen.
“It depends”-werkt gewoon niet zo lekker in een tijd dat er veel spanning en onzekerheid is.
Meer loyaliteit en empathie door flexibiliteit en openheid van zaken
Hoewel een bedrijfseigenaar, investeerder, of leidinggevende nu even geen tijd en zin heeft, om aandachtig naar een uitgebreide uitleg te luisteren over SEO, zijn er natuurlijk wel dingen die je als SEO-specialist kan doen, om ervoor te zorgen dat jij vanuit jouw kant in ieder geval de mogelijkheid biedt tot inzicht.
Educatie is over het algemeen een belangrijk onderdeel van je SEO-werk, want iemand die niet begrijpt wat jij doet, zal minder waarde hechten aan jou en je werk. In een economische crisis hebben beslissers daar minder aandacht voor. Je zult met die realiteit moeten leven en creatief moeten zijn in hoe je daarmee omgaat.
Out of sight, out of mind
Voor ervaren freelancers, in bijvoorbeeld verkoop, journalistiek, IT en boekhouding, is het geen geheim: contactmomenten zijn zowel een kostenpost, als een cruciale schakel in processen van verkoop en dienstverlening. Door de contactmomenten creatief in te richten bespaar je kosten en investeer je toch in het onderhouden van je zakenrelatie.
Kortere, maar meer contactmomenten, voorkomen dat je onzichtbaar wordt terwijl je er rekening mee houdt dat beslissers, maar ook bijvoorbeeld ontwikkelaars, het op dit moment druk hebben en meer spanning ervaren dan anders. Je hoeft niet alles in een enkel contactmoment, een groot document, of een lange presentatie te communiceren.
Dit vereist wellicht enige mate van omdenken, maar het is slim om jezelf de vraag te stellen of ook jij niet je focus zou moeten veranderen. Hoe ga jij ervoor zorgen dat je tijdens de crisis interessant blijft? Is dat tijdens een economische crisis niet belangrijker, dan een beslisser compleet informeren over alle details die met SEO te maken hebben?
Heeft een beslisser geen tijd om naar een lang verhaal te luisteren? Maak daar dan gebruik van. Zeg niet alles wat je zou kunnen zeggen, tijdens een presentatie of een gesprek. Zo zorg je dat jij ook nog eens altijd wat nieuws te vertellen hebt, op het moment dat een contactmoment met een beslisser zich voordoet.
Wie is de belangrijkste persoon in je day-to-day?
Ik hoor mensen regelmatig zeggen dat het onderhouden van offline sociale contacten wel of niet, niet uit zou moeten maken. Dat mensen alleen oog zouden moeten hebben voor de kwaliteit van het werk dat je levert. Een crisis vergroot het contrast tussen wat je idealiter vindt dat het zou moeten werken en hoe de werkelijkheid in elkaar steekt.
Het is om meerdere redenen onterecht om aan te nemen dat jou afwezigheid op een borrel niet uitmaakt:
- Mentale training is simpelweg belangrijk in alles dat je doet en is dus ook belangrijk voor de kwaliteit van je werk. Er is weinig dat je meer mentale training en dus bijvoorbeeld zelfvertrouwen geeft, als de omgang met mensen in offline casual situaties. Het feit dat ze jou oncomfortabel doen voelen, doet daar niets aan af.
- Als je jezelf minder zichtbaar maakt en je niet werkt aan relaties, dan zal je minder belangrijk worden gevonden. Een ironisch concept dat SEO’s heel goed uitleggen, als zij je vertellen waarom je zou moeten investeren in SEO, maar eentje die ze soms plotseling vergeten, als ze het hebben over hun eigen werksituatie.
- De meeste van ons besteden het grootste deel van ons wakkere leven aan werken. Bedrijfseigenaren, leidinggevenden, ontwikkelaars en klantenservicemedewerkers meestal nog meer dan anderen. Daarbij ervaren zij in een rustige tijd vaak al spanning, laat staan in een economische crisis. Het is in crisistijd dus nog belangrijker voor jou, om ervoor te zorgen dat jij een collega of partner bent, die die spanning bij ze wegneemt. Als jij een persoon bent die de ervaring van het dagelijkse werk aangenamer kan maken voor een collega, leidinggevende, of klant dan maak je jezelf onmisbaar in de belevingswereld van die persoon. Dat kan voor jou positie een enorm verschil maken, als de ROI van je werk toch tegenvalt.
Pas je communicatiekanalen aan
Een crisis brengt spanningen met zich mee en het beste medicijn tegen spanning is overzicht en voorspelbaarheid. Tijdens een crisis is het in werktijd “all hands on deck” en hebben mensen waarschijnlijk geen tijd om het met jou over de ROI van SEO te hebben, of om allerlei mailtjes van jou over SEO door te spitten.
Zorg dus dat beslissers in die zeldzame momenten dat zij daar tijdens een crisis tijd voor vinden, bijvoorbeeld thuis op de bank, online direct toegang hebben tot een eenvoudig overzicht met een prioriteiten/impact planning, een uitleg zonder veel details en een eenvoudig real-time dashboard, waarop de belangrijkste data voor de beslisser visueel maakt.
Maak het vervolgens mogelijk om bijvoorbeeld via een direct, maar passief communicatiekanaal als WhatsApp vragen te stellen. Dan krijg je de tijd om na te denken over je antwoorden, terwijl de vragen niet in een snel telefoongesprek, of een volle inbox of spambox verloren gaan. Dat stelt beide partijen in staat om de werk en rust-momenten te scheiden en daarbij geeft het jou een reden om tactisch een kort belletje in te plannen, als je dat zou willen, zodat je toch weer even persoonlijk van jezelf kunt laten horen.
Tip: zet je voicemail uit, want mensen dumpen daar graag verzoeken met de verwachting dat je er iets mee doet zonder dat jij daar wat over te zeggen hebt
Informeren en vastleggen blijft belangrijk
Blijf belangrijke informatie over je werk evengoed gewoon ‘op papier’ zetten. Want ook al hebben mensen minder oog voor details en ook al hoort een SEO-serviceverlening op basis van een vertrouwensrelatie te werken: het vastleggen van rechten, plichten, signalen en verwachtingen bij alle partijen, is iets dat tijdens een crisis ook belangrijker is geworden.
Hierbij hoeft de ontvanger niet altijd daadwerkelijk alle informatie te hebben gelezen, het gaat er vooral om dat jij de ontvanger optimaal de mogelijkheid daartoe hebt gegeven, zodat jij vanuit jouw kant gewoon aan je verplichtingen blijft doen.
Je kunt de ROI vraag nu niet ontlopen, doe dat dan ook niet
SEO-professionals praten graag over technische dingen en over hoe ze het verkeer naar een website kunnen verhogen, zonder direct concrete garanties te geven. Het is namelijk niet hard te maken wat Google, zoektrends, of concurrenten in de toekomst voor invloed gaan hebben op SEO-gerelateerde resultaten.
Maar een ondernemer praat graag vooral over kosten en rendement. Een manier om daarmee om te gaan, is praten over hoe SEO de jaaromzet van het bedrijf kan verhogen en hoe het kan bijdragen aan de groei. Zo hoef je het niet specifiek te hebben over kosten en de korte termijn.
Tijdens een economische crisis zijn beslissers echter conservatief en minder bereid om risico te nemen. Daar heb je mee te dealen. Of het nu gaat om het blijven factureren van je klanten, of om het zekerstellen van je baan ergens in-house; het laatste dat jij wilt voor je persoonlijke situatie tijdens een economische crisis is je inkomen verliezen, omdat ze je werk niet belangrijk genoeg vinden.
In tijden van crisis zijn bedrijven geneigd om te bezuinigen op marketinguitgaven, maar SEO kan juist een effectieve manier zijn om de omzet te verhogen en hoog te laten blijven, als het bedrijf al omzet uit online haalt. Stop je met SEO werk, maar gaan je concurrenten ermee door, dan zal het bedrijf uiteindelijk haar zichtbaarheid verliezen en de bijbehorende omzet uiteindelijk ook moeten missen.
Daarnaast zal het bedrijf plotseling hogere kosten moeten maken om een inhaalslag te doen, wanneer de economie weer opstart.
Waar praat je over als je het hebt over de ROI van SEO?
Je kunt aanstippen hoe SEO helpt om de gebruikerservaring op de website te verbeteren, wat op meerdere manieren het bedrijf doet verbeteren. En het spreekt voor zich dat je positieve resultaten die aantonen hoe SEO het bedrijf in het verleden heeft geholpen, weer visueel maakt, om ze in herinnering te brengen. Dan moet je die data echter wel hebben.
Natuurlijk heb je het ook over de lange termijn resultaten die er na de crisis aan gaan komen, maar benoem daarbij specifiek dat als je tijdens een crisis in je website investeert, je met een voorsprong uit de crisis zal komen.
Concurrenten laten die kans missen door op SEO te bezuinigen en in feite zorg jij door dit niet te doen, dat het bedrijf straks met een voorsprong uit de economische crisis komt. Een merk dat sterk afhankelijk is van een consistente merkenactiviteit, mag daarbij ook de nadelige impact van het stoppen van SEO-activiteiten op de branding niet negeren.
Zelfs als een beslisser besluit om te bezuinigen op marketingactiviteiten die bijdragen aan haar branding, blijft het volhouden van SEO belangrijk. SEO is niet uitsluitend een marketingkanaal, maar spreekt zeer breed doelgroepen aan, waaronder mensen die niet direct op zoek zijn naar merken gerelateerde antwoorden op hun zoekvragen.
In crisistijd veranderen de prioriteiten en de focus ook bij jou. Wees niet bang om het tijdens een crisis ook gewoon te hebben over kosten en korte termijn resultaten. Dek jezelf in door niet te liegen en stel realistische doelen, maar geef beslissers in ieder geval iets om de gemoedsrust te laten bedaren tijdens een periode vol drukte en spanning. Of om een koopbeslissing te triggeren in een onzekere markt, waarin ook jij gewoon je rekeningen moet betalen.