Chris Green

Nationaliteit: Brits
Nu: Footprint Digital UK
Eerder: Een zeer korte ambtstermijn voor het schrijven van games en het doen van journalistiek / recenseren van games tijdens mijn master in film en literatuur.

Hoeveel PR zit er tegenwoordig in SEO werk?
Een behoorlijk stuk, maar de meeste tijd niet. PR (link building) is erg belangrijk, maar een bedrijf helpen erachter te komen wat ze daadwerkelijk aan hun klanten bieden en hen helpen uit te drukken dat op een manier die Google duidelijk kan zien, is nog steeds het meest cruciale onderdeel van elke strategie. PR / Link building-werk voordat je dit hebt bereikt, is waarschijnlijk veel duurder en een stuk minder effectief.

Ik moet bekennen. Die eerste alinea was zodat ik niet hoefde te openen met “het hangt ervan af …” Eigenlijk hangt het niveau van PR in de SEO-strategie echt af van de klant, niche en budget. Meer gespecialiseerde industrieën hebben gewoon niet zoveel nodig, vooral als ze nog niet helemaal digital hebben omarmd. Het is een heel ander verhaal als je bekende merken hebt die tegen elkaar vechten – de handschoenen gaan dan uit.

Hoe ga je om met een klant die een heel slecht idee heeft?
Help ze om het te zien door het idee opnieuw te formuleren en het voor hen af te spelen. Ik begin eerst met een subtiele suggestie / benadering, maar slaat dat niet aan, dan ben ik directer.

Weten van wie het idee afkomstig is, is belangrijk. Veel mensen houden er niet van om te horen dat ze een slecht idee hebben. Als het afkomstig is van een beslisser en ze zijn er stevig op ingesteld, dan creëer ik meestal een nieuw (beter idee) met gegevens terwijl het lijkt alsof het de ideeën combineert – of er in ieder geval door geïnspireerd werd.

Lastig is het wel – maar ervoor zorgen dat iedereen achter het nieuwe idee staat is de moeite waard!

Een lead uit de tabaksindustrie valt in je schoot. Hoe breng je dit ter sprake bij je team?
Ik heb gewerkt met klanten waarbij bepaalde teamleden om ethische / morele redenen niet betrokken wilden worden en ik deed wat ik kon om ervoor te zorgen dat ze het account niet zouden gebruiken, zelfs als het bureau dat wel zou doen.

Grote klanten zijn geweldig en bureaus hebben ze soms nodig om vooruit te komen – maar je team is meer waard en ik heb gezien (en ervaren) hoe zielzuigend het is om te werken voor een account waarbij je je eigen morele systemen moet bankieren. Je kunt het maar zo lang doen.

Het team moet inspraak hebben en het gevoel hebben dat hun mening / ethiek in aanmerking wordt genomen bij het nemen van dergelijke beslissingen. Als je wilt dat ze hun best doen, moeten ze immers gemotiveerd zijn.

Wat helpt jou om het hoofd te bieden aan stressvolle tijden, zoals de coronacrisis?
Websites schrijven / bouwen – ik denk dat ik aan beide verslaafd raak. Je moet gewoon een manier vinden om hier meer geld mee te verdienen!

Hoe ga jij om met de thuiswerksituatie?
Leren me op de tong te bijten en meer dingen te laten glijden. Het is waarschijnlijk niet belangrijk genoeg om erover te twisten!

Shout out naar je assistent!
Simon Thomas – zeker niet mijn assistent, maar mijn gekke wetenschapper SEO-partner in crime!

Plaats een reactie