Nationaliteit: Amerikaans
Nu: Senior SEO Analyst at Marie Haynes Consulting
Eerder: Voordat ik als SEO werkte, droeg ik een paar verschillende hoeden. Ik heb een educatieve achtergrond in de politieke wetenschappen en ik heb voor en na het behalen van mijn MA Internationale Betrekkingen aan een aantal onderzoeksprojecten met verschillende NGO’s gewerkt. Ik heb ook een aantal jaren doorgebracht in festival- en hospitality management. Ik ben naar Canada verhuisd nadat ik mijn verloofde in Frankrijk had ontmoet, en was op zoek naar iets analytisch en interessants om te doen, en toen vond ik Marie en SEO!
Hoeveel PR zit er tegenwoordig in SEO werk?
Dat hangt af van wat voor soort SEO je doet! Ik geloof dat meer traditionele, creatieve PR de sleutel is in elke SEO-campagne. We hebben ontdekt dat de gezaghebbende vermeldingen en links die eruit komen, enkele van de enige zijn (links, dat wil zeggen) die veel rendement opleveren! Bovendien bouw je tegelijkertijd je merk op, wat een groot effect heeft op SEO op lange termijn.
Wat PR voor het SEO-werk dat we bij MHC betreft: wij zijn gespecialiseerd in het beoordelen en herstellen van sites na verkeersdalingen en het verwijderen van handmatige penalties. Voor onze klanten is PR dus een aanbeveling, maar doen we niet veel zelf!
Hoe ga je om met een klant die een heel slecht idee heeft?
Het hangt zeker af van de klant! Gewoonlijk is een telefoontje een goed idee, zodat je de toon kan overbrengen. Het is meestal makkelijk om iemand van de richel te praten als je uitlegt waarom het een slecht idee is … soms als je uitlegt hoeveel het kost om het te repareren als / wanneer het fout gaat, kan dat al van gedachten veranderen!
Dat gezegd hebbende: aan het eind van de dag is het hun site en kunnen ze ermee doen wat ze willen. Zolang ze weten dat het in strijd is met je aanbevelingen en het andere werk dat je het doet pijn kan doen, is het hun verantwoordelijkheid.
Een lead uit de tabaksindustrie valt in je schoot. Hoe breng je dit ter sprake bij je team?
Onze gouden regel is dat als iemand om welke reden dan ook niet met een specifieke klant wil werken, hij dat niet hoeft te doen.
Als iemand anders in het team het niet erg vindt om het werk te doen zonder dat de ander erbij betrokken is, dan nemen ze misschien de cliënt over. Als er niemand beschikbaar is om aan het project te werken, zullen we het afwijzen.
We hebben ook een paar “no-go” -beleidsregels voor de industrie waar we ronduit niet voor werken.
Heb je een specifiek project waar je trots op bent?
Onze Search News You Can Use nieuwsbrief & podcast!
Marie is hier jaren geleden mee begonnen, en het is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Het kost veel werk om in elkaar te zetten, maar het is altijd iets waar we elke week echt trots op zijn als het uitkomt.
Wat helpt jou om het hoofd te bieden aan stressvolle tijden, zoals de coronacrisis?
Koken! Ik ben altijd een fervent keukenprins geweest in de keuken en mijn werk vanuit huis is in de keuken, dus ik breng de hele dag kleine pauzes door met het koken van nieuwe recepten voor lunch of diner. Thuiskomen en een grote maaltijd bereiden is altijd een stressverlichter voor mij geweest, dus het is heerlijk om het de hele dag te kunnen doen om mijn gezond verstand te behouden!
Hoe ga jij om met de thuiswerksituatie?
Ik woon samen met mijn verloofde, haar zus, hond en een kat – dus het is een redelijk vol huis!
Eerlijk gezegd hebben ze me allebei goed genoeg ruimte gegeven om te werken. Ik ben dankbaar dat ik niet alleen ben, of met kleine kinderen, want ik weet dat beide op dit moment erg belastend kunnen zijn voor mensen – best blij met het gezelschap in mijn huidige opzet om eerlijk te zijn!
Shout out naar je assistent!
Ik wil Marie bedanken voor het feit dat ze ons allemaal gezond heeft gehouden en het bureau in deze tijd draaiende heeft gehouden! Ook een grote schreeuw naar mijn teamgenoot Matt Baker, een van de hardst werkende jongens die ik heb ontmoet!