Cancel culture klinkt heel nobel: het volk dat vecht tegen onrechtvaardigheid, maar het ontstaat vanuit een dynamiek die overeenkomsten vertoont met dat van huiselijk geweld. Feitelijk draait het om het beschuldigen en beschadigen van personen of merken, zonder dat er enig bewijs hoeft te zijn dat de persoon of het bedrijf daadwerkelijk deed wat de ‘outrage mob’ roept. Dat maakt cancel culture vooral heel gevaarlijk. Voor zowel de mensen die daar slachtoffer van worden, als de mensen die daaraan meedoen.
De mensen die cancel culture leuk vinden om aan mee te doen, beseffen vaak niet dat zij daar zelf het slachtoffer van zouden kunnen worden. De groep waarmee zij zich associëren, bestaat immers gewoon uit vreemden. Conformisten die zich moeten houden aan de regels van de groep. Het is puur tribalisme en dat kan zomaar tegen je werken, wanneer je een keer een mening uit die BUITEN de regels van de groep valt. Veranderlijke, radicale gedachten van door populisme en emotie gedreven vreemden.
Let op wat je tiener op social media zet: jij wilt niet financieel aansprakelijk worden gesteld voor smaad of laster.
Remco Tensen
We hebben niet voor niets gekozen voor een rechtsstaat, waarin je onschuldig bent totdat het tegendeel is bewezen. Er bestaat gelukkig in vrijwel overal in de wereld wetgeving waarmee bedrijven en individuen zich relatief eenvoudig beschermen tegen de ongefundeerde en schadelijke uitlatingen van personen en groepen met kwaad in de zin.
We lijken er alleen niet van doordrongen dat deze wetgeving ook gewoon van toepassing is op tweets. Uitingen op social media zijn niet uitgesloten van de regels die zijn geschreven rondom smaad en laster.
Wat kun je doen wanneer ze jou willen cancellen?
Allereerst: wees voorzichtig met wat je terug reageert. Probeer jezelf en eventueel ook je bedrijf en je personeel, in bescherming te nemen tegen jouw emoties. Zorg ook dat mensen die begaan zijn met jou en je bedrijf zich niet laten triggeren, waardoor zij je juridische positie, privacy en imago wellicht verder schade doen.
Social media kanalen hebben doorgaans een TOS waarin een beleid voor de aanpak van doelgerichte intimidatie vaag omschreven staat, maar in de praktijk doen zij weinig om dit daadwerkelijk effectief aan te pakken.
Voordat je berichten rapporteert en de moderatie erop loslaat, moet je zorgen dat je eerst alle schadelijke berichten in hun originele staat hebt opgeslagen. Een screenshot maken is niet genoeg. Er zijn (meestal gratis) online archiveringsdiensten die informatie achter URLs in de originele staat voor je opslaat. Bijvoorbeeld deze: https://archive.today/
Vraag eventueel aan je volgers en collega’s om de berichten voor je te zoeken en ze aan je door te mailen, zodat jij ze met de archivering service kunt opslaan. Het opslaan duurt enige tijd, maar besef goed dat je dit op de juiste manier moet doen, want anders heb je straks niets aan je bewijs.
Reageer gerust op aantijgingen om ‘damage control’ uit te voeren, maar doe dat op een afstandelijke, formele manier, waarmee je duidelijk afstand doet van aantijgingen die duidelijk aantoonbaar niet correct KUNNEN zijn. Zodra je advocaat of de politie voor je aan de slag gaat, is het verstandig om je even niet met deze mensen te bemoeien
En dan ineens staat er gevoelige informatie online
Doxxing, oftewel het online gooien van zeer persoonlijke informatie zonder jouw toestemming, is ook overal wettelijk verboden. Reageer niet inhoudelijk op gevoelige persoonlijke informatie die online is gegooid. Om te voorkomen dat je deze meer verspreid en dat jij en eventuele betrokkenen nog meer in verlegenheid worden gebracht.
Regelmatig worden mensen die met cancel culture te maken krijgen niet alleen online, maar ook telefonisch en offline bij hun woningen en bedrijven benaderd. Het gevaar bestaat dat deze mensen ook je familie, klanten en partners gaan lastigvallen. Als er sprake is van doxxing, waarschuw dan de politie bij jou in de buurt en eventueel alle betrokkenen die moeten weten wat er speelt.
Nadacht je de berichten op de juiste manier opgeslagen hebt, ga je ze rapporteren bij de social media kanalen. Benader vervolgens via je rechtsbijstand of langs een andere weg je advocaat. Die kan op zeer eenvoudige wijze deze mensen aanschrijven met een zogenaamde formele ‘blafbrief’. Zorg dat je daadwerkelijk het bewijs klaar hebt staan.
Als er overdreven dreigingen worden gedaan in de brief, bijvoorbeeld: je stuurt een brief of e-mail met zowel smaad als laster erin omschreven, dan zal de persoon die jij aanschrijft en eventueel de advocaat van deze persoon, doorgaans niet onder de indruk raken van je blafbrief. Laat er goed op dat je niet overdrijft in je communicatie. Het doel is immers om de berichten zo snel mogelijk weg te krijgen en geen extra juridische kosten te maken.
Hoe benader je deze mensen?
Moet je per se persoonlijke contactinformatie hebben van de personen of organisaties die jij moet benaderen? Nee, maar aan social media accounts staan altijd e-mailadressen en telefoonnummers gekoppeld. Die kun je soms verkrijgen via het support team. Door slim te zoeken, bijvoorbeeld: naar wat er in het verleden is gedeeld in de social media berichten die vanaf het account zijn geplaatst, naar wat er in de bio omschrijven staat en naar de ‘@ handle’ van het account in Google, kom je vaak ook wel aan persoonlijke informatie, zoals: een (bedrijfs)naam en een website.
Het is ook mogelijk om de accounts via direct messaging te benaderen, de voorkeur heeft echter een benadering via een formele weg die veel indruk maakt: e-mail werkt sneller dan post en het liefst ook nog per telefoon, om extra indruk te maken. Geef ze de optie om de berichten nu direct weg te halen, om zo hoge juridische kosten aan beide kanten te besparen.
Houd termijnen in je schriftelijke communicatie concreet en realistisch. Laat duidelijk weten dat jij bereid bent om deze juridische kosten te gaan maken om er een zaak van te maken. Smaad en laster zijn relatief eenvoudig aantoonbaar, waardoor jij weinig risico loopt. Ze zijn echter HEEL DUUR voor de persoon of personen die schuldig worden verklaard.
Heb begrip voor sponsoren, klanten en partners die even een pauze willen nemen van jou en je bedrijf. Het is begrijpelijk dat zij niet te maken willen krijgen met dramatiek. Het is niet anders. Leg hen kalm uit wat er is gebeurd. Spreek uit dat je begrip toont voor wat zij daarmee willen doen. Wellicht besluiten zij later, als de storm is gaan liggen, om weer iets met jou te gaan doen.
Als je boos en emotioneel gaat doen, dan weet je zeker dat deze bedrijven niet meer met jou willen gaan werken, ongeacht of je terecht of onterecht beschuldigd bent van de dingen die online zijn gezet.
Een uitspraak is belangrijk, want een schikking is voor de buitenwereld geen onschuldig verklaring.
Remco Tensen
De enige correcte reactie op openbare, incorrecte, schadelijke aantijgingen naar jouw persoon of je bedrijf is een direct agressief verweer. Zonder concessies te doen: de berichten weghalen, eventueel een rectificatie maken op een manier die recht doet aan de ontstane situatie en anders ga je door tot het gaatje, tot er een uitspraak is. Ze mogen je gaan betalen voor de schade die ze doen. Alleen langs die weg toon je naar de buitenwereld dat jij onschuldig bent. Dat is gelijk een mooie les voor cancel culture mensen: dat bewijs in een democratische rechtstaat nog wel degelijk telt.
Ik ben geen jurist en dit mag je niet beschouwen als een juridisch advies. Schakel altijd een advocaat in.
Ervaren SEO consultant helpt je reputatie verbeteren
Een ervaren SEO specialist weet precies hoe je bepaalde informatie onder de aandacht brengt en andere informatie wegdrukt. Niet alleen in Google Search, maar op elk online kanaal en op het gebied van PR, kan een SEO specialist die graag vanuit een strategie werkt, jou helpen om je online reputatie te verbeteren. Ook kan een SEO advies geven over hoe je jouw product, je bedrijfsprocessen en je communicatie beter in kan richten.
In het ergste geval, wanneer jij het beste kan werken aan een rebranding, wat maar ZEER ZELDEN de juiste weg is, kan de SEO specialist adviseren over hoe je dit het beste aanpakt. Schakel NOG VOORDAT je besluit een dergelijke drastische beslissing te nemen al een ervaren SEO consultant in. Jij bent in het moment erg geneigd om vanuit emotie te handelen en beseft vaak niet wat een grote investering het vereist om online een nieuwe merken reputatie op te bouwen. Wellicht is het toch verstandiger om het bestaande merk te redden.