Gemiddelde CTR toppositie in Google nog slechts 6 tot 8%

Remco Tensen SEO specialist

In 2023 is het nog belangrijker om je concurrenten te kennen

Je concurrenten online verschillen van je concurrenten offline. Een ervaren SEO specialist die zoekresultatenpagina’s op de juiste manier weet te interpreteren kan je vertellen wie je online concurrenten zijn en hoe je ze verslaat.

Het maakt niet uit wat je doet, je kunt er zeker van zijn dat je concurrenten je proberen te overtreffen. Daar komt bij dat je tegenwoordig ook moet concurreren met de zoekmachines en e-commerce platformen zelf.

Je hebt zeer gedetailleerde informatie nodig om te begrijpen welke tactieken jij kunt inzetten om je online marktpositie te verbeteren, want je moet tegenwoordig echt je best doen om meer kliks naar je site te genereren.

Niet nadoen, maar beter doen

Denk Strategy-First en ‘spioneer’ bij je concurrenten. Je moet weten wat zij doen, om te weten wat werkt in de ‘Search verticals’ waar jij online zichtbaar wil zijn. Maar met het kopiëren van je tegenstanders kom je er niet: je zult dan ten hoogste dezelfde resultaten halen als dat zij doen, terwijl je ambitie is om BETER te scoren dan zij.

Je moet niet alleen je concurrenten scherp in de gaten houden, maar van de dingen die zij doen, moet je leren wat er werkt en wat er niet werkt EN je moet die dingen beter doen dan zij.

Betaalbare hulp bij je basisproject

Voor 35 euro per uur antwoord op je basisvragen

Wil je weten waar je over moet schrijven?
Weet je niet zeker of je op de goede weg zit?
Heb je vragen over je online aanwezigheid?
Begin je net met digitale marketing?

WhatsApp met Remco

65% van de zoeksessies in Google eindigen in No-Clicks

logo van Remco Tensen Consulting

Monitor je concurrenten want hun acties hebben invloed op je click ratio

In de gaten houden wat je concurrenten doen is enorm belangrijk, want kliks die naar hun pagina’s gaan, maar niet naar de jouwe, zijn direct van invloed op de hoogte van je CTR. Maar de concurrentie komt niet alleen van andere bedrijven.

We meten kliks aan de hand van de Click-Through-Ratio (CTR): hoeveel van de 100 Google gebruikers er doorklikken naar je pagina’s, uitgedrukt als een percentage.

CTR is een essentiële metriek om voorspellingen mee te maken over de effecten van SEO en online advertentie campagnes, het rendement op je online marketinginvestering en de staat van de online markt waarin jij je begeeft.

Google gebruikers scrollen vaker voordat ze op een zoekresultaat klikken. Zeker op mobiel. Het gemiddelde aantal kliks dat gebruikers op de zoekresultaten geven is echter hard gedaald, vooral voor de topposities in Google.

Adapt or Die: combineer SEO met digitale marketing

Zoekresultaten moeten de strijd aangaan met alles dat er getoond wordt in Google. Dat kunnen advertenties en andere zoekresultaten zijn, maar ook Google services en antwoorden die Google direct op de zoekresultatenpagina toont.

Lees meer over Google’s ‘People Also Ask full answer button’ op SE Roundtable (engels)

Concurrentie van de laatste categorie zien we steeds vaker verschijnen in de vorm van No-Click data: zoeksessies die eindigen zonder dat Google gebruikers doorklikken. Google ziet gebruikers het liefst op Google blijven waar Google ze kan blijven volgen, of klikken op de Google Ads advertenties waar Google geld aan verdient.

Om je bedrijf online blijvend te laten groeien moet je meegaan met de ontwikkelingen. In de SEO-wereld zeggen we: “Adapt or Die.” Jij hebt een nuchtere SEO specialist nodig die zich aan kan passen aan de constante veranderingen in het digitale landschap. Met een goede kennis van digitale marketing, om zo SEO met andere kanalen te combineren.

Ik ga heel veel vragen stellen. Zin in!

Marketing Strategie

Geen campagnetest, geen marketingfunnel, geen tactiek, zonder een marketing strategie.

Website Kwaliteitscheck

Complete Technical SEO website kwaliteitscheck met heldere actiepunten die je direct zelf toepast.

Rocket Channels

Ik kom proactief met andere benaderingen, bekijk de resultaten en test regelmatig nieuwe kanalen.

Copywriting

Wie zijn mijn concurrenten online?​

Het is niet genoeg om naar andere websites te kopiëren: boven komen in zoekresultaten en advertentiebiedingen eerder winnen, betekent ervaren online marketeers inschakelen die niet alleen zien wat concurrenten doen, maar die het beter kunnen dan zij.

Ontdek je online concurrenten en versla ze.​

WhatsApp met Remco