Alles wat je doet om je merkbekendheid te vergroten, zal op de lange termijn ook indirecte voordelen opleveren voor het halen van betere SEO resultaten. Inclusief het investeren in betaalde advertentiecampagnes. Hoe draagt het tonen van advertenties bij aan SEO en andersom?
De ‘verticals’ in de organische zoekresultatenlijsten zijn verzadigd en wachten op organische zichtbaarheid in Google kan een eeuwigheid duren. Hier kan een creative advertentiecampagne de oplossing zijn. organische verkeer draagt bij aan de loyaliteit aan je merk en advertenties versterken je merkpositie en zorgen op hun beurt voor nieuw verkeer.
Advertenties worden direct gezien door nieuwe doelgroepen en zorgen zodoende voor het verhogen van de zichtbaarheid van je merk en product, door het veroorzaken van een toename in de voor jou relevante zoekopdrachten. Zoekadvertenties leiden dus tot een hogere CTR op organische vermeldingen. Display advertenties dragen op hun beurt bij aan het aantrekken van meer verkeer, in de fase nadat er op een organisch zoekresultaat is geklikt.
Afhankelijk van de aard en het media type van advertenties, kan je ze gebruiken om mensen in de zoekmachines te laten zoeken op specifieke zoektermen, of naar een specifiek webadres. Dit soort zaken verhoogt de posities in de zoekresultatenlijsten niet op een door Google bevestigde directe manier, maar ze zorgen voor meer verkeer, vertoningen en click-throughs op je zoekresultaten, wat toch op een positieve manier bij zal dragen aan het halen van betere resultaten uit SEO.
Advertentiecampagnes passen ook in een slimme content marketing strategie en advertenties kunnen worden gebruikt om content te promoten en om bijvoorbeeld een PR campagne voor branding en linkbuilding in te zetten.
Het inzetten van advertentiecampagnes voor SEO heeft duidelijke voordelen en door met technical SEO de kwaliteit van je website te verbeteren, kan de technische optimalisatie van je pagina’s bijdragen aan het halen van betere resultaten uit betaalde advertentiecampagnes.